krakow

Szilem Jung

Być może my też za wami tęsknimy...

Moi dziadkowie, moja mama i mój wój powrócili do Polski z Syberii po wojnie. Nie chcieli wracać do Krakowa, w którym spędzili piękne lata przed wojną. Zbyt wiele musiałoby temu towarzyszyć bolesnych wspomnień o przyjaciołach, kolegach ze szkół, sąsiadach, wszystkich, którzy zostali zabici. Więc wprowadzili się na parter kamienicy w Katowicach przy Teatralnej 10. 

Okno było na poziomie ulicy i przechodnie mogli zajrzeć do środka. Postanowiono więc, że na przeciwległej do okna stronie powieszony zostanie duży krzyż, żeby myślano, że rodzina jest katolicka i zostawiono ich w spokoju. Żydowski lekarz i jego żydowska żona zostali zamorodowani w Katowicach po wojnie, więc obawiano się o bezpieczeństwo. 

Mój dziadek był prawnikiem w przedwojennym Krakowie i wielkim polskim patriotą. Po wojnie powoli zaczął godzić się z myślą, że rodzina będzie musiała wyemigrować. Po 1000 lat polsko-żydowskiej koegzystencji już w Polsce miejsca dla Żydow nie było. Przychodzi na myśl sformułowanie: etniczne czystki.

Dziadek umarł w Polsce, ciągle jako polski patriota. Został pochowany na cmentarzu żydowskim w Katowicach. Czuję wielkie szczęście, że urodziłem się w Izraelu a nie w Polsce, mimo że mówię po polsku płynnie. Nauczyła mnie mama. Nigdy nie musiałem odczuć antysemityzmu, którego doznała moja rodzina i mój naród. Ta internetowa inicjatywa dogłębi mnie poruszyła i sądzę teraz, że może jest jakaś przestrzeń dla pojednania pomiędzy Polakami i Żydami.

Być może w jakiś własny przedziwny sposób my też za Wami tęsknimy.

>>> z angielskiego tłumaczył Betlej >>>


Autor: Shula Nussbaum Kopf


Napisz komentarz

Pola oznaczone * muszą zostać wypełnione.


If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 
Showing comments 1 to 10 of 15 | Next | Last
Anonymous
Comment
Re: Szilem
Komentarz:15 , sob styczeń 08, 2011, 11:32:58
Zgadzam sie zupelnie.Wlasie o to chodzi.Polak czy Turek, Zyd czy Arab, czarny czy bialy, wszyscy zyjemy na tej samej planecie . Nie ma zadnej roznicy, WSZYSCY JESTESMY TYLKO LUDZMI. Pozdrawiam serdecznie.
Zyd polski z Izraela.
Zainteresowany
Comment
Re: Szilem
Komentarz:14 , pią styczeń 07, 2011, 18:18:15
Anonymous i tak to odbierajmy. Jestem Polakiem z dziada pradziada i nie dziele ludzi na ich pochodzenie, wyznanie czy kolor skóry, liczy się człowiek i to co ma w głowie. Nie podoba mi sie pokazywanie krzywd jednej strony, historia w swoich dziejach skrzywdziła wiele narodów. Trzeba o tym pamietać ze wzgledu na ludzi którzy wtedy gineli ale trzeba budować uczciwą przyjaźn miedzy zwasnionymi narodami. Wszyscy jesteśmy tylko ludzmi.Pozdrawiam.
Anonymous
Comment
Re: Szilem
Komentarz:13 , śro grudzień 29, 2010, 14:12:27
Zainterysowany(a).
Szanowny(a)Panie(i).
Odrozniam oczywisie (jeszcze jak!) miedzy ludzmi.
Nie wiem O czym Pan(i) myslal, gdy wspominal Pan(i)"Zydow z Izraela na Kazimierzu" (przepraszam, ale to przypomina mi "Kubusia na krakowskim przedmiesciu"),to rzecza jasna ze tak jak "w kazdym jeziorze sa rozne ryby", tak miedzy Zydami lub Polakami sa tacy i inni.
Mowa bylo o nijakim P.Capale, ktory wiedzac bardzo malo Zydach (mozliwe ze nawet osobiscie nie zna zadnego Zyda )wypowiada sie swobodnie o Zydach i Izraelu.
Czytam , dlatego wiem co dzieje sie na zydowskim temacie w Polsce.Widze i oceniam to olbrzymie zainteresowanie kultura zydowska, jezykami hebrajskim i zydowskim na Uniwesytecie Jagielonskim w Krakowie,czy w teatrze Brama Grodzinska w Lublinie.W Toruniu otworzyl ksiadz Maksymilian Tarnak szkole hebrajska,w ktorej Polacy ucza sie zydowskiego i hebrajskiego, zapoznaja sie z przeszloscia Zydow polskich.
Tak , to w tym samym Toruniu w ktorym inny ksiadz "brat" Ridziejka siedzi z antysymickim Radio Maryja.
Moze wiec sobie Pan(i) wyobrazic ze wiem i rozumie doskonale, ze tak jak sa w Polsce antysymici,sa tez inni- filosymici (dzieki Bogu ,jest ich z dnia na dzien wiecej).
Rozumi wiec Pan(i), nie ma mowy o "POMPOWANIU".
Zgadzam sie z Panem(ia) zupelnie "sa zli i dobrzy ludzie" w Polsce i w Izaelu i tak ich odbieramy.
Pozdrawiam serdecznie

Zyd polski z Izraela
Zainteresowany.
Comment
Re: Szilem
Komentarz:12 , nie grudzień 19, 2010, 15:37:47
Panie Polski Żydzie z Izraela, trzeba zacząć odróżniać dobrych od złych ludzi. Kiedyś w gazecie, tv był art. jak Żydzi z Izraela robią zakupy na Kazimierzu, owym zachowaniem oburzony był człowiek który oświadczył ze jest Żydem z Krakowa ( czy on też był antysemitą? ) Przez długi okres sami Polacy byli dyskryminowani w swoim kraju czy to przez najezdzców czy władze tego kraju. Pamieta Pan systuacje z konferencji prasowej ambasadora Izraela , gdzie Żyd pobił człowieka który z grupą ludzi, w ciszy (transparentami) manifestowali przeciw wojnie.

Wydaje mi się ze ten antysemitysm w naszym kraju jest za bardzo "napompowany". Jeszcze raz zaznaczam, są źli i dobrzy ludzie i tak powinnismy to odbierać. Pozdrawiam.
Polski Zyd
Comment
Zbigniew Capala
Komentarz:11 , pon listopad 15, 2010, 10:43:33
Szanowny P.Capala.
Sa w zyciu rzeczy , ktore dziwia i sa ktore nie. Dziwne,ze czlowiek ktory wie bardzo malo o Zydach i jeszcze mniej o Izrealu, mysli to co Pan pisze. Jeszcze nie minelo 70 lat od tego co przeszlo przez Polske, Europe, caly swiat... i dzis sa ludzie ktore tego nie rozumia (lub...nie chca tego zrozumiec)? Dzis, dzieki Bogu,jest Izrael. Kazdy Zyd, KTORY SOBIE TEGO ZYCZY, ma gdzie byc bez potrzeby chowania sie za krzyzem w oknie(czego widocznie nigdy w zyciu Pan NIE ZROZUMIE).
Moze sie Panu podobac lub nie, fakt jest faktem, do dnia dzisiejszego istnieje w Polsce antysemizm. To ze jest tez w Francji lub jeszcze gdzies, nie Stawia Polske i Polkow w lepszej pozycji. Co mowi Pan o Radio Maryji i jej poparciu na polskiej ulicy? Faktem jest ze to nie wszyscy.Co zrobic? Zydzi zyli (chcieli lub nie) w Polsce z ponad 1000lat (wie Pan o tym?). Bylo miedzy nimi nie malo patriotow polskich. Mam nadzieje ,ze ma Pan pojecie o wkladzie Zydow dla zycia Polski,jej kultury i jescze.Nie dziwno wiec, ze w Polsce, wlasnie w Polsce sa ludzie, Polacy (oczywiscie nie Pan), ktorzy wiedza, rozumia i oceniaja to co bylo i dziekuja Festiwalem Kultury Zydowskiej i tym ludziom, Polakom ja dziekuje z calego serca. Tak, my Zydzi wiemy ze nie wszyscy Polacy sa antysemitami, naodwrot , WIEKSZOSC NIE, o czym wiemy doskonale.
Musi to Pan wziasc pod uwage.
Tyle!
Polski Zyd z Izraela
Shula Kopf
Comment
Mirella Machnikowska
Komentarz:10 , pią październik 29, 2010, 20:21:04
Dearest Mirella,
You sound like a wonderful person. Please forgive me for not responding sooner and also that it is not in Polish. I hope someone will translate.
Thank you so much for your heartfelt wishes. When and if I come to Poland and to Lublin (My husband was born in Lublin and left for Israel when he was seven years old) I will definitely get in touch with you. I will be happy to meet such a warm, sensitive and friendly person as yourself.
What you wrote touched my heart. Thank you.
Tomek Piwowarczyk
Comment
::-)
Komentarz:9 , pon październik 18, 2010, 19:16:59
Dear Shula,

Thank you cordialy for the insight, it's so much. Perheaps you are right about the anger. But, first of all, you did not offend me anyhow. How could that be? I just feel, well, sometimes, I just feel quite lonely in this place of Warsaw, that's all.

I do not resent for you being lucky in the place you was born. I never was there... or you... Or how could I? :-(, ;-)

Maybe it's the relatively hard (born 78, wasn't I) times in Poland now that make me feel like this... :-)

Thank you, and all the best.
Tomek
Mirella Machnikowska
Comment
Re: Szilem
Komentarz:8 , pon październik 18, 2010, 07:50:26
Bardzo sie ciesze, ze odezwales sie i ze wzruszeniem i zrozumieniem czytalam twoja wiadomosc. Bardzo mnie boli, ze w polsce, kochanej przez twoich przodkow, zabraklo dla nich miejsca. Chcialabym bardzo odwiedzic Twojego Dziadzia na cmentar...zu, polozyc kamyk i powiedziec mu, ze ma od dzisiaj za to miejsce w moim sercu. Ciebie zas, serdecznie zapraszam do lublina na wakacje, z wielka radoscia ugoszcze cie i mam nadzieje, ze poczujesz sie jak u siebie.To, ze Mama, rodzac cie w Izraelu, nauczyla cie tak pieknie mowic i pisac po Polsku, swiadczy, ze jest nieodrodna corka swojego ojca. Proponuje Twojej Mamie (zreszta tobie tez) honorowe czlonkowstwo w mojej rodzinie. Co wy na to?-takie rodzinne wiezy ze swiadomego wyboru? Serdecznie pozdrawiam. Odpisz-a moze Mama napisalaby do mnie?
Sabina Bicz
Comment
Re: Szilem
Komentarz:7 , pon październik 18, 2010, 07:49:08
Oczywiście że wy w Izraelu też za nami tęsknicie! zawsze jak tam jestem czuję to bardzo wyraźnie, czasem wręcz dojmująco. I przestałam się już dziwić istnieniu tego związku - może to po prostu miłość? trudna, ale jednak... :)
Zbigniew Capała
Comment
Re: Szilem
Komentarz:6 , pon październik 18, 2010, 07:48:07
Daj sobie spokój, w Izraelu jest masa Skinów z Rosji, ale jej widać nie przeszkadzają.
Skoro dziadek umarł jako polski patriota, to wypadałoby uszanować jego uczucia odnośnie Polski i jak się nie ma nic dobrego do powiedzenia- milczeć. "Ta i...nicjatywa" nie wnosi nic do pojednania od czasu palenia stodoły, za to prowokuje różnych "Bublów".
Mam dość słuchania o polskim atysemityzmie, zdarza się, to fakt.
Nie sądzę jednak żeby był większy niż we Francji czy w byłym NRD, ba raporty mówią, ze jest mniejszy. Moj znajomy rabin modli sie o odzyskanie dla "nas" Lwowa, zmierzam do tego, ze owszem antysemityzm jest w Polsce spory, ale jest moim zdaniem niszowy.
Dotyczy skrajnej prawicy i niereformowalnych "Prawdziwych Katolików" i to w końcu ktoś powinien Izraelczykom powiedzieć.
Jak Vichy kolaborowało z Niemcami to dobrze, dziś o tym mało się słyszy, za to Polak w wielu filmach musi, po prostu musi być przedstawiany jako najwieksza kanalia i okropny antysemita. Jaki to ma sens, mimo najsurowszego okupacyjnego prawa i najwiekszej liczby odznaczonych przez Yad VaShem? Żal o Marzec rozumiem i większość zdań o nim podzielam.
Niech Ci Żydzi którym nie pasuje "polski antysemityzm" najpiew tu przyjadą pomieszkać, a pozniej niech sobie mowia co chca. M. Schudrich tez mowil ze rodzice mowili mu ze Polacy to antysemici, i jakos od nas nie ucieka. Antysemitów w Izraelu jest w trzy i trochę, a wszystko to co ostatnio mowi sie o polskim antysemityzmie jest w moim odczuciu powielaniem stereotypow, najbardziej mnie wku**ą publikacje Grossa, to coś w stylu żydowskiego Bubla- przynajmniej dla mnie.

Ja tylko jedno powiem jeszcze- nie widzialem w Europie wiekszych festiwali kultury zydowskiej niz te odbywajace sie w Polsce i radzę o tym pamietac kazdemu kto chce zaczac marudzic o antysemityzmie w Polsce- jest, ale przypominanie o tym niczego nie zmieni, antysemici polscy zwyczajnie WYMRĄ, a Ci młodzi i tak mają złą reputację wśród ogółu społeczeństwa. Lepiej pokazac Polakom jak bardzo nowoczesny jest Izrael, jak tam się żyje na co dzień, albo jak Żydzi zapisali sie w historii Polski, niz ciagle płakać.

Tyle.
Showing comments 1 to 10 of 15 | Next | Last